از دیدگاه قرآن, اصحاب و شاگردان

خدیجه (س) در قرآن – سوره فرقان/ ۷۴

(۱)- سوره فرقان/ ۷۴
«وَ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّهَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً»
و کسانی که میگویند: «پروردگارا! از همسران و فرزندانمان مایه روشنی چشم ما قرار ده، و ما را برای پرهیزگاران پیشوا گردان!»
و عن الحاکم الحسکانی الحنفی عن ابی سعید فی قوله تعالی «هب لنا» الآیه.
قال النبی صلی الله علیه و آله : قلت: یا جبرئیل من ازواجنا؟
قال: خدیجه.
قال: من دریاتنا؟
قال: فاطمه و «قره عین».
قال: الحسن و الحسین.
قال: نواجعلنا للمتقین اماما»
قال: علی علیه السلام . (۳۱۴)
و ذکره المجلسی (ره)
و علامه مجلسی (ره) شبیه همین روایت را ذکر نموده اند. (۳۱۵)
و عن الحکیم الفیض الکاشانی (ره) و فسر ایضاً بالنبوه و بالقرآن و بخدیجه رضی الله عنها فان جمیع اولاده صلی الله علیه و آله منها سوی ابراهیم.
و فی تفسیر القمی(ره) سوره الفرقان (ازواجنا) خدیجه. (۳۱۶)
حاکم حسکانی از قرآن پژوهان نامدار اهل تسنن در این مورد آورده است که پیامبر گرامی در تفسیر این آیه فرمود:
پس از نازل شدن این آیات از فرشته وحی پرسیدم: منظور از «ازواجنا» کیست؟
پاسخ داد: خدیجه علیها السلام است. و «ذریاتنا» فاطمه علیها السلام و دو نور دیده اش حسن و حسین علیهما السلام هستند و در جمله ی «و اجعلنا للمتقین اماما» منظور حضرت علی علیه السلام است.
مرحوم «فیض کاشانی» در تاویل همین آیه می نویسد: « منظور از آن ، مقام والای رسالت، قرآن شریف و یار و مشاور پر اخلاص پیامبر خدیجه علیها السلام است که نسل سزاوار صلی الله علیه و آله از او است. (۳۱۷)
و تفسیر قمی نیز بر آن است که منظور از واژه ی «ازواجنا» در آیه ی مورد بحث حضرت خدیجه علیها السلام است. (۳۱۸)
۳۱۴- شواهد التنزیل/ ج۱/ ص ۴۱۶، تاویل الآیات الطاهره /ج۱/ ص ۳۸۵ ؛تفسیر قمی/ج۲/ص ۱۱۷٫
۳۱۵- بحارالانوار/ج۶۶/ص ۲۶۳٫
۳۱۶- تفسیر قمی/ج۲/ص ۱۱۷٫
۳۱۷- علم الیقین فی اصول الدین/ج۲/ ص ۹۸۶/ دارالبلاغه بیروت.
۳۱۸- تفسیر قمی/ ذیل ایه ۷۴ سوره فرقان.
برگرفته از کتاب دانشنامه حضرت خدیجه سلام الله علیها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *