از دیدگاه قرآن

خدیجه علیها السلام در قرآن – سوره فرقان آیه ۷۴

پروردگارا! از همسران و » : وَ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّهَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً و کسانی که میگویند
و عن الحاکم الحسکانی الحنفی عن ابی سعید فی «! فرزندانمان مایه روشنی چشم ما قرار ده، و ما را برای پرهیزگاران پیشوا گردان
الآیه. قال النبی صلی الله علیه و آله : قلت: یا جبرئیل من ازواجنا؟ قال: خدیجه. قال: من دریاتنا؟ قال: فاطمه و « هب لنا » قوله تعالی
قال: علی علیه السلام .[ ۲] و ذکره المجلسی رحمه الله علیه و علامه « واجعلنا للمتقین اماما » : قال: الحسن و الحسین. قال .« قره عین »
مجلسی رحمه الله علیه شبیه همین روایت را ذکر نمودهاند.[ ۳] و عن الحکیم الفیض الکاشانی رحمه الله علیه و فسر ایضاً بالنبوه و
بالقرآن و بخدیجه رضی الله عنها فان جمیع اولاده صلی الله علیه و آله منها سوی ابراهیم. و فی تفسیر القمیرحمه الله علیه سوره
الفرقان (ازواجنا) خدیجه.[ ۴] حاکم حسکانی از قرآن پژوهان نامدار اهل تسنن در این مورد آورده است که پیامبر گرامی در تفسیر
کیست؟ پاسخ داد: خدیجه سلام الله علیها « ازواجنا » این آیه فرمود: پس از نازل شدن این آیات از فرشته وحی پرسیدم: منظور از
« و اجعلنا للمتقین اماما » فاطمه سلام الله علیها و دو نور دیده اش حسن و حسین علیهما السلام هستند و در جملهی « ذریاتنا » است. و
منظور از آن ، مقام والای رسالت، » : در تاویل همین آیه مینویسد « فیض کاشانی » منظور حضرت علی علیه السلام است. مرحوم
صفحه ۷ از ۳۷
قرآن شریف و یار و مشاور پر اخلاص پیامبر خدیجه سلام الله علیها است که نسل سزاوار صلی الله علیه و آله از او است.[ ۵] و تفسیر
[ در آیهی مورد بحث حضرت خدیجه سلام الله علیها است.[ ۶ « ازواجنا » قمی نیز بر آن است که منظور از واژهی
برگرفته از کتاب سیری در زندگانی ام المؤمنین حضرت خدیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *